Mode på nätet – Gör de bästa fynden

Internet svämmar över av onlineshoppar och svenskarna handlar mer kläder än någonsin på nätet. Fördelarna är många; man kan sitta i lugn och ro och scrolla genom datorn eller telefonen för att hitta det perfekta plagget. Det går att sortera efter önskemål om färg, form eller pris. Det är smidigt och enkelt att jämföra liknande plagg från olika märken och att hitta rea-erbjudanden. Samtidigt är priserna oftast mer pressade än i butikerna och framför allt kan du få allting hemlevererat.

Nackdelen med onlineshopping är att det kan vara svårt att veta hur ett plagg sitter, hur det känns mot kroppen eller vilket material det är gjort av. Många försöker säkra sig genom att beställa flera storlekar av samma plagg och prova i lugn och ro hemma, men ibland kan man glömma att skicka tillbaka storlekarna som inte passade. Dessutom är det inte särskilt bra för miljön att skicka plagg fram och tillbaka i onödan.

Så hur ska man göra för att lyckas hitta bra fynd som man inte ångrar i efterhand?

Köp efter säsong

Det är lockande att köpa billiga badkläder i september eller vinterjackor i mars då de är kraftigt nedsänkta i pris. Men är det verkligen så smart? Oftast är den där supersnygga vinterjackan inte lika trendig nästa säsong, och den där bikinin kanske inte ens kommer att passa till nästa sommar. Mycket händer både i modevärlden och med ens kroppsstorlek och det är omöjligt att veta hur man kommer att känna för ett plagg som ska hänga i garderoben i sex månader. Det som lätt händer är att man köper den där billiga sommarklänningen och hänger undan den, men sedan när nästa sommar kommer så köper man lika många nya ändå. Det enda man har fått är ett överflöd av kläder i garderoben.

Det kan kosta lite mer att köpa kläder under rätt säsong, men det kommer vara värt det. Har man inte pengarna direkt kan man kolla med Lånakuten och betala av i sin egen takt efter hand. En bra tumregel är alltså att bara köpa sådant man kan tänka sig att börja använda direkt. Inga “bra att ha till en annan gång”-plagg alltså.

Titta på priset, inte på sänkningen

Alla människor blir lockade av ord som “rea”, “kampanj” och “extrapris”. Det ligger i vår natur att vilja göra ett bra fynd. När de röda skyltarna skriker 50 % eller 75 % kan det vara riktigt svårt att hålla fingrarna i styr. Därför är det så viktigt att kolla på priset och inte på själva sänkningen. En t-shirt som kostar 50 kr är billigt. Men behöver du en till t-shirt? Hade du köpt den om den inte var på rea? Om den var nedsänkt från 100 kr, är det ens bra kvalitet då? Alla dessa frågor måste man ställa sig själv innan man klickar igenom köpet.

Internet svämmar över av reor och kampanjer och varje dag fylls mejlkorgen med nya erbjudanden. Därför är det bra att veta exakt vad man är ute efter så man inte lockas att köpa något endast för att det är billigt.