När man talar om mode går de flestas tankar till Frankrike, men ett annat land som verkligen har utmärkt sig när det gäller stora, inflytelserika modehus är Italien. Modets huvudstad i detta stövelformade land är Milano, och här har de flesta italienska modeskaparna sitt högkvarter.
En av dem är till exempel Giorgio Armani och hans modehus Armani. Armani bildades år 1975 i Milano, där företaget alltså är baserat än idag, och det var Giorgio Armani tillsammans med hans partner Sergio Galeotti som grundade det tillsammans. Till en början sålde Armani färdigsydda kläder för både damer och herrar, men numera har verksamheten expanderat, och Armani har allt från haute couture-kläder till accessoarer, skor, klockor, smycken, glasögon, smink och heminredning i sin produktserie.
Ett annat minst lika mångsidigt modehus är Prada, som också det har sitt högkvarter i Milano. Prada har dock en annan bakgrund än Armani, då Prada till en början endast sålde skinnprodukter. Än idag är företaget framförallt känt för sina väskor och skor, även om de numera även säljer andra accessoarer och glasögon. Det var Mario Prada som grundade företaget, och idag drivs detta modehus av hans barnbarn, Miuccia Prada.
Ytterligare ett ”powerhouse” inom mode som är baserat i Milano är Versace. Det grundades år 1978 av Gianni Versace, och till skillnad från de flesta andra stora modehusen skapar Versace inte några kläder i haute couture. Deras produkter håller dock ändå hög standard, och förutom kläder tillverkar de också skor, väskor och parfymer.
Två italienska modehus som inte håller till i Milano är Fendi och Gucci. Det sistnämnda av dessa, Gucci, är istället baserade i Florens, då det var där som Guccio Gucci grundade företaget år 1921. Gucci började som sadelmakare, men började så småningom även att tillverka och sälja väskor. Numera har Gucci en av de bredaste produktlinjerna av alla modehus, med exempelvis inredning, hundleksaker och tapeter bland deras sortiment.
Fendi har en ännu längre historia än Gucci, då det grundades år 1918 i Rom. Fendi förblev ett familjeägt företag fram till år 1999, men ägs numera av LVHM. Chefsdesignern är Karl Lagerfeld, som anställdes av Fendi själv år 1962. Det var Lagerfeld som skapade den numera välkända FF-logotypen åt Fendi, som sedan dess har använts som mönster på en rad olika produkter. Det flera av dessa modehus har gemensamt är ju att deras logotyper och namn har blivit en indikation på status, varför de kan tjäna stora pengar på att sälja plånböcker, väskor, sjalar och annat med sin logotyp tryckt över hela produkten. Det ger dem dessutom gratis reklam.
Om du själv drömmer om att en dag driva ett modehus som är lika stort som något av dessa modeimperier, är en bra start att investera i marknadsföring av hög kvalitet. Något som verkligen kan skapa intresse är till exempel att arrangera en modevisning och filma den. Förutom att det skapas buzz kring själva eventet och att de som såg modevisningen kan tala gott om din kollektion i efterhand, kan du även använda videon på din hemsida eller i andra marknadsföringssyften. Det gäller bara att du anlitar ett kompetent produktionsbolag för att skapa videon, så att du får en film av högsta kvalitet. Ett produktionsbolag i Stockholm som kan hjälpa dig är till exempel Megapixel.